Monday, June 9, 2008

A LESSON ON FILMS

KINEMA NO TENCHI (Yoji Yamada, 1986)




Aku tonton di FINAS. Filem daripada legenda Yoji Yamada, dan selepas tonton Kinema No Tenchi, memang patut pun dipanggil legenda walaupun taklah banyak karyanya yang aku dah tonton. Aku hanya pernah tonton Tasogare Seibei dan Bushi No Ichibun. Tapi kadang-kadang dengan satu filem saja pun dah cukup untuk mengesan kehebatan seorang pengarah, macam selepas aku tonton Ladri Di Biciclette oleh Vittorio De Sica. Apa yang aku boleh katakan, kalau semua pembikin filem Malaysia tonton filem ini, dan belajar daripada filem ini, aku yakin tak ada lagi filem-filem bodoh lagi sampah yang mencemar industri tempatan. Ia sudah pasti menjadi antara filem yang paling dekat di hati aku. Satu filem yang begitu sempurna untuk pencinta filem.


5/5

8 comments:

fadz said...

manalah ko tgk citer2 ni wei!

maberik said...

cite ni aku tengok kat FINAS sabtu lepas(7hb).ada screening.

Anonymous said...

waaa.skin baru

-zapan-

fadz said...

ni mesti kerja hassan muthalib ni..

maberik said...

ohh yeap dia ada jugak masa tu.dgn yasmin ahmad.

GAIA said...

Sejak JFKL nyer screening pindah ke FINAS aku memang slalu terlepas...sayangnya missed film ni walhal aku dah banyak tengok pepilem Yoji Yamada sepanjang JFKL buat screening kat MTC dalam tempoh 4 tahun ini...

Fadz...bukan keje Pak Hassan tu...bi-weekly citer Jepun JFKL kat MTC(yg ko tgk citer hantu skolah tu lah) dah pindah lokasi....

fssf said...

dey, mana ulasan filem baru dey ...

maberik said...

aiya sori la skarang busy sikit. (baru start kerja) hoho