Saturday, November 29, 2008

MASIH HIDUP

SUSUK (Amir Muhammad & Naeim Ghalili)


Wau penamatnya buat aku meremang. Terpaku aku sekejap. Bukan disebabkan takutkan 'hantunya', tapi seram secara psikologi yg datang bila aku imbau balik babak-babak awal dalam filem ini, yang pada mulanya aku sangka tak ada apa-apa signifikasi pada jalan cerita. Satu penamat yang betul-betul melengkapkan filem ini. Mengikat semua jaringan-jaringan plot, dan juga mengupas jiwa sebenar Susuk. Ia bukan filem 'seram' yang biasa. Filem Susuk ada naratif yang lebih kompleks dan mendalam daripada apa yang terang-terang dipaparkan. Jarang sekali kita dapat sebuah filem seram, tempatan ataupun mana-mana sekalipun, yang mempunyai jalan cerita yang kuat. Maksud aku, kebanyakan filem seram hanya nak menakutkan penonton saja tanpa apa-apa sokongan naratif yang merangsang otak. Jalan cerita hanya dijadikan 'alasan' untuk menyumbat seberapa banyak babak seram yang boleh, contohnya filem Jangan Pandang Belakang dan klon-klonnya. Tapi tidak Susuk. Cerita dan skrip diutamakan. Sebab ni aku dapat rasakan ramai orang yang tak suka Susuk. Babak-babak 'hantu' pun hanya diselit sedikit saja, mungkin hanya nak memuaskan hati penonton yang masuk panggung mengharap filem seram yang tradisional. Memang efek-efek hantunya tampak murahan, tapi itu bukan nadi utamanya. Ternyata, objektif utama Amir Muhammad adalah nak menyampaikan cerita. Cara plotnya dikupas yang melekatkan perhatian aku. Jadi aku tak kisah pasal isu seram tak seram tu. Tambahan lagi filem ni dibarisi pelakon-pelakon yang hebat. Paling mengejutkan adalah lakonan Diana Rafar, yang tampak bersahaja dan membuatkan perkembangan wataknya 'believable'. Yang menariknya aku juga dapat rasa ada sentuhan surrealisme David Lynch (watak utama yang naif dikelilingi kejadian-kejadian pelik/surreal yang akhirnya dia sendiri terjerumus ke dalamnya). Amir/Naeim berjaya mengangkat filem ini keluar daripada kepompong satu genre, menjadi hasil artistik yang aku berani katakan filem tempatan terbaik tahun ini.

Tapi sebenarnya, aku rasa peminat-peminat filem seram takkan ada masalah dengan Susuk. Yang aku maksudkan mereka yang betul-betul peminat sejati, yang sekurang-kurangnya sudah tonton filem-filem Dario Argento. Hah babak kegemaran aku dalam Susuk sudah pasti babak 'homage' Dario Argento tu! Stail! Selepas saja babak tu aku terus yakin yang pembikin filem ni tau apa yang mereka buat, dan akhirnya memang betul sangkaan aku.

4/5

PENSIL (M Subash)


Pada dasarnya filem Pensil sama saja dengan mana-mana filem/telefilem arahan Rashid Sibir. Cuma bezanya M Subash adalah pengarah filem yang lebih baik. Pensil lebih berkesan, lebih autentik dan kurang menjengkelkan dalam memancing air mata penonton. Aku sangat, sangat memuji M Subash sebab menonjolkan budaya melayu/Islam dengan lebih baik daripada kebanyakan pengarah filem melayu sendiri. Tengok saja posternya yang guna tulisan Jawi tu. Dan seperti mana-mana pengarah 'auteur', ada eksplorasi personal yang dibawanya; pertembungan bangsa Melayu dan India (watak Badrul kacukan melayu/india). Hubungan antara watak Badrul(M Subash) dan neneknya(Ruminah Sidek, lakonannya gila hebat!) adalah yang paling menarik bagi aku. Aku nantikan filem seterusnya daripada pengarah baru ni.

3.5/5

SEPI (Kabir Bhatia)


Filem ni ada potensi. Ada cebisan-cebisan tema 'kesepian' yang menarik dijelajahi. Tapi keseluruhannya dirosakkan dengan melodrama murahan dan situasi-situasi yang terlalu 'fantasi'. Maaf, aku tak dapat rasa emosi yang autentik dalamnya. Alah kau akan kata "Cerita jiwang memang macam tu! Kalau tak fantasi tak best!". Memang, filem Cinta juga ada penyakit 'fantasi keterlaluan' ini, tapi ia diseimbangkan dengan naratif dan karakter-karakter yang aku ada rasa empati. Ada connection. Sepi tak ada dua benda ni. Senang cerita, aku bosan dengan Sepi dan kesepian (haha).

2/5

18 comments:

wani said...

byknya cerita melayu baru! nak!

Anonymous said...

Mana review jebond??

maberik said...

tak tengok lagi daaa

日本ダービー said...

第77回 日本ダービー 2010 予想、オッズ、厳選買い目は?人気が平然と馬券に絡む理由とは!?見事に展開を読んで結果を的中させる

出会い said...

エロセレブとの出会いを完全無料でご提供します。逆援助で高額報酬をゲットしよう

出会い said...

エロセレブとの出会いを完全無料でご提供します。逆援助で高額報酬をゲットしよう

SM度チェッカー said...

最近普通のプレイに物足りなさを感じているそこのアナタ、ワンランク上のプレイをしてみませんか?そんな時の目安にSM度チェッカーを使うんです。自分の深層心理を暴きパートナーとのプレイ時のアドバイスも付きますよ!!一度どうですか

玉の輿度チェッカー said...

世の中手っ取り早く、簡単に金持ちに為ったもん勝ち!!そのためのツールが玉の輿度チェッカーです。心理カウンセラーを雇い、一人一人どうすれば人に好かれるか、最終的に結婚へのプロセスに持っていくかのアドバイスを期間限定で無料サービス中です。上手く玉の輿に乗っければ儲けもんです、一度試してみよう

玉の輿度チェッカー said...

世の中手っ取り早く、簡単に金持ちに為ったもん勝ち!!そのためのツールが玉の輿度チェッカーです。心理カウンセラーを雇い、一人一人どうすれば人に好かれるか、最終的に結婚へのプロセスに持っていくかのアドバイスを期間限定で無料サービス中です。上手く玉の輿に乗っければ儲けもんです、一度試してみよう

mコミュ said...

mコミュは無料登録で友達を沢山作る事のできる掲示板サイトです。使った事のない人でも簡単に使う事ができるのでお気軽にお立ち寄りください

mコミュ said...

素敵な出 会 いで愛を育む♪理想の人と楽しめる関係を築きませんか?mコミュでしか味わえない幸せを掴みましょう

mixi said...

mixiをも凌駕する出会い率!!出会いをするならここしかない♪mixiより出会えてしまうこのサイト。一度ハマれば辞めれません。スタービーチで素敵な出会いをしちゃいましょう

スタビ said...

スタビが今一番アツイのはご存じでしょうか?夏休みで出会いを探している娘とすぐに会えちゃうんです。登録無料でここまで出会える所は他には存在しません。今登録して良いパートナーに巡り合おう

スタービーチ said...

出会いのシーズン、夏到来!スタービーチでご近所さんと知り合っちゃおう!ひと夏の体験も女の子は求めている

gree said...

greeで素敵な時間を過ごしたい・・・そんな願望を叶えてくれるサイト誕生!!今までにないドキドキ感と興奮をこのグリーで楽しみましょう

スタービーチ said...

スタービーチで始まる素敵な出 合いをしていきませんか。楽しめる出 合いを経験するにはココから始まる!!最高の出 合いがあなたを待っている

モバゲー said...

今やモバゲーは押しも押されもせぬ人気SNS!当然出 会いを求めてる人も多い!そこで男女が出 逢えるコミュニティーが誕生!ここなら友達、恋人が簡単にできちゃいますよ

モバゲー said...

もう夏休みも終わりに近づき、この夏最後の思い出を作りたいと焦ってる方が、モバゲーのコミュニティーに書かれてましたよ!!折角なんで夏の思い出作りに協力して自分も美味しい思いをしてみるのはどうですか?大手スポンサーサイトが付いてるので全部タダですよ